12 uker til kost i balanse

Elin Cornells modell – kan hende den vil passe for deg også.

  • Sett deg mål for hva du vil oppnå
  • Finn alternative produkter som erstatter dine måltider
  • Rydd i skapet, fjern fristende matvarer som du skal unngå
  • Planlegg ukens meny

  • Tenk at matlaging er gøy

  • Sett av en time hver dag til en tur i skogen eller en annen form for trening du liker

UKE 1

Unngå brød, pasta laget av hvete, spelt. Spis Cornells Alterativ Mel- og frøblaninger som brød erstatning

UKE 2

Fjern sukker i all form. Føles det vanskelig, lag deg en god smoothie! Spis litt nøtter som snacks.(ikke for mye frukt pr dag pga frukt sukker)

UKE 3

Føler du at dette gir deg mer energi er du på rett vei. Føler du deg verre en tid kan det være at kroppen trenger tid til å venne seg av med den maten du tar bort. Vær tålmodig, det går over. Tenk naturlig mat i alle former, unngå ferdigmat og velg naturlige råvarer, spis masse grønnsaker som gir tarmen mye og jobbe med og bedrer tarmfloraen. Spesielt de grønne grønnsakene som brokkoli, og persille. Bruk ruccola i salater og under pålegget på brødet. Se oppskrifter på urtedressing og andre gode dressinger du kan lage helt fra bunnen av

UKE 4

Drikker du melk ,ville jeg tatt det bort etter 4 uker, eller før om du klarer.

UKE 5

Fortsett som normalt – ingen nye grep denne uken

UKE 6

Nå kan du ta bort smør og ost

UKE 7

Forstsett det gode arbeidet. Føler du deg bedre med ny energi og en kropp i balanse har du gjort mye riktig. Finn på flere gode oppskrifter til middag og lunsh

UKE 8 -12

For de som ikke skal ha sukker og stivelse fra potet og mais kan det trigge kroppen mye å innta disse produktene hver dag (egen erfaring). Jeg gikk ned 10 kilo ved og fjerne slike produkter og kroppen kom i balanse. Det er mye stivelse og karbohydrater i potetmel og maismel også. Bokhvete er glutenfritt, men det mange som ikke tåler denne korntypen pga nikkelallergi. Prøv deg frem – men det kan være lurt å holde seg til Cornells under hele uttestingen. Så kan du tilføre andre produkter igjen etterpå.

Mange ferdigvarer inneholder, sukker, gjær, hvetestivelse, e-stoffer, og melkeprotein, melkesukker, gluten. Så les nøye på forpakningene hva de inneholder i den perioden du tester ut mat . Lag mat mest mulig fra bunnen av med naturlige ingredienser. Viktig og tilføre omega 3 fettstoffer i tillegg til Cornells alternative brød som inneholder en god del omega 6 fettstoffer som stabiliserer blodsukkeret godt og er vektregulerende for de som trenger det. Sunne oljer er viktig og tilføre i vårt kosthold. Spiser en ikke ost og smør er det lurt og drikke litt ekstra oljer i tillegg som rapsolje, olivenolje eller Udo’s Choise osv.

Snille tarmbakterier er også godt for tarmen en periode og noen bør ta det som ett daglig tilskudd hvis en har problemer og fordøye mange matvarer pga lekk tarm osv. Spør i helsekostbutikken din om dette eller din terapeut eller lege som har kjennskap til matvare inntoleranser osv. Ønsker du og teste ut div matvarer etter disse 12 ukene er det lurt og introdusere en type matsort hver uke fremover og så test ut sukker til slutt.(Husk og skrive ned de reaksjonene som evt kommer)

Lag deg en dagbok og noter reaksjonene og erfaringene din under veis.

Det er fort og glemme slike ting.