En av hovedingrediensene i Cornells alternativ er quinoa. Men hva er egentlig det?

Cornells alternativ er et mel som inneholder blant annet quinoa og amarant som sammen gjør det til en smakfullt og næringsrik melblanding du blant annet kan bake med. En av grunnene til at nettopp quinoa er på plass i melblandingen er at frøet er helt glutenfri.

– Det gjør den til et bra valg for de som har cøliaki eller glutenintoleranse, forteller klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsensius til kostholdnettstedet Bra Mat.

Det var i sin tid conquistadorene som tok med seg poteter og tomater fra Andes fjellene til Europa, men de gikk glipp av den viktigste og mest næringsrike delen av inkaindianernes kosthold, nemlig quinoa frøet. Dette lille frøet spilte ikke bare en stor rolle i inkaindianernes kosthold, men også i deres religiøse seremonier. Quinoafrøet sørget også for masse god næring til krigerne. Grunnen til at spanjolene valgte å ikke ta det med seg, var at de anså det for å være hedensk og ikke i tråd med deres katolske tro.

Veldig næringsrikt

Men 500 år etter er endelig vi i Europa også klar for å møte superfrøet Quinoa og alle dets egenskaper. FN hadde til og med FN 2013 som et Quinoa år, nettopp fordi all næringen i frøet vil kunne bidra til å løse en god del av verdens problemer, spesielt med tanke på feilernæring.

Dette lille frøet som kan finnes i så mye som 66 ulike farger, inneholder vanvittige mengder av næring og energi. Frøet inneholder for eksempel proteiner, mineraler og vitaminer. Frøet inneholder like mye, om ikke mer protein enn egg og du vil få mer jern enn fra å spise kjøtt. Quinoa inneholder også mer Vitamin E enn andre kornsorter, hvilket er bra ettersom det er en viktig antioksidant. Når du koker quinoa er den også en supergod kilde til vitamin C og B.

Lett anvendelig

Noe av det som er så bra med nettopp quinoa er at det er lett anvendelig og kan brukes til utrolig mye. Frøene kan brukes som de er, de kan kokes, flakes eller du kan lage mel av dem. Dette gjør at quinoa er supert til å erstatte pasta, ris og poteter, noe som igjen er supert om du satser på et lavkarbo kosthold. Faktisk kan du også bruke melet til å lage pasta om du ikke klarer å holde deg unna lekre retter fra Italia.

Du kan bruke frøene til frokost, lunsj og middag uten problemer. For eksempel kan du tilsette frøene i müslien din, så du får en ekstra god start på dagen. Du kan lage kjøleskapgrøt og dekke over med lekre bær i alle fasonger. Når frøene kokes har de en litt nøtteaktig smak som gjør at de passer bra til middagsmat.

Alt i alt handler det om å gi maten det lille ekstra slik at du kan leve et sunt og godt liv der du får kose deg med masse spennende og næringsrik mat. Har du lyst til å prøve Cornells Alternativ, kan du ta kontakt med oss for å bestille her.