Elin Cornells historie

Nedenfor forteller Elin sin historie. Den er personlig, og tankevekkende. Ved å dele den, håper hun å bidra til at andre kommer raskere til svarene enn hun selv har måttet erfare.

Elin Cornell har fått erfare at kostholdsendring er en livsstilsendring som krever kunnskap, motivasjon og utholdenhet. Å finne sunne og gode produkter som gir riktig drivstoff til kroppen var en lang prosess. Å velge bort mat man liker, men ikke tåler kan være en prøvelse – er det prisen for økt livskvalitet og velvære?Elin vokste opp i et hjem hvor all maten ble laget fra bunnen. Vi hadde alltid gode og smakfulle måltider som vi satte stor pris på.Et tradisjonelt kosthold som også innbefattet hvete og melk som våre foreldre og forfedre er oppvokst med.

Som tenåring tjente hun egne penger og tilgangen på melkeprodukter, sukker og annen lettvint mat kjøpt ute ble fristende og lettvint. Hadde hun visst hvilken innvirkning det hadde på henne både fysisk og psykisk, ville livet hennes blitt ganske annerledes. Kostholdet gjorde henne deprimert, hun gikk opp i vekt, fikk dårlig selvtillitt, utviklet angst og dårlig søvn. Hukommelsen og konsentrasjonen ble svekket og det var en stor utfordring å lese til eksamen.Fysiske plager kom også etter hvert. Stiv og vondt kroppen, hevelser og stive muskler og vond rygg som alltid låste seg?

 

Prøve og feile – er veien til suksess

I voksen alder tok hun et oppgjør med seg selv og startet med å teste ut maten – ett og ett produkt av gangen for ikke å gjøre plagene verre. Elin startet med å fjerne sukker, gjær og melkeprodukter og etter 2 uker var formen mye bedre. Hun gikk ned i vekt og besluttet å teste ut glutenfrie produkter. Men det er mye skjult sukker i glutenfri mat. Og for Elin virket det som rene giften.

Hvetestivelse

Med tiden fant hun ut at hvetestivelse var like galt som gluten. Ved å fjerne hvetestivelse fra kostholdet ble smertene i kroppen helt borte – en fantastisk opplevelse som for alvor fikk henne til å stole på seg selv.

 

Ost og smør

Elin Cornell ønsket å fjerne ost og meierismør, men hadde problemer med å motivere seg. Det tok mange år å innse at hun måtte prøve. Det ble tøft men resultatet forbløffende. Etter tre uker steg humøret og konsentrasjonsevnen og hukommelsen ble bedre enn noen gang. Siden 2008 har hun holdt seg helt bort fra ost, smør og melkeprodukter og hun føler seg sterkere og at kroppen er mer i balanse. Ved et par anledninger har hun forsøkt å gjeninnføre produktene, men de gamle plagene vender tilbake – og det vil hun ikke.

 

Venner og sosial tilpasning

Vennene syntes hun var utrolig rar og skjønte ikke hvordan matvarene kunne ha betydning for hennes helse. I den senere tid har de forstått og de selv tenker også nå sunnere. Elin spør alltid hva som serveres til mat når hun kommer til selskap og alltid tar vennene nå hensyn. Elin tar med seg rundstykker eller knekkebrød i alle anledninger der det er nødvendig.

 

Motivasjon

Mange setter spørsmålstegn ved hvor stor innflytelse mat har på vår fysiske og psykiske helse. Å gi avkall på noe man setter pris på krever disiplin. Og det er ikke alle som klarer å motivere seg til å gjøre det som trengs. Elsker man nybakt brød, boller, kaker melk og sukker – er det vanskelig å tenke seg et liv uten.

Elins motivasjon var å komme frem til gode og smakfulle alternativer. Hun har for lengst innsett at den maten hun vokste opp med ikke er medisin for alle – men alle har krav på god livskvalitet..

Et sunt, næringsrikt og godt alternativ. Brød er en viktig del av vårt tradisjonelle kosthold. Å finne et smakfullt og næringsrikt alternativ til brød er ingen lett oppgave. Brød er lettvint, det er rimelig, det er smakfullt og vi har alltid fått høre at det er sunt. Det kan være vanskelig å innse at det kan bidra til å gjøre deg syk og utslitt.

For Elin Cornell tok det mange år å forstå viktigheten av og spise alternativer til vanlig brød. Nå har Elin utviklet gode og næringsrike produkter som passer for alle som tenker alternativ kosthold. Produktene har ett høyt innhold av protein,lite karbohydrater pr måltid og sunne fettstoffer. Itillegger det mye kalsium/magnesium.